Autisme Chat, de chatdienst voor mensen met autisme en hun netwerk, heeft vorig jaar een recordaantal van 2.650 oproepen gekregen. "We moeten de chat versterken en blijven bekendmaken, zodat nog meer mensen de weg naar hulp vinden", zegt Vlaams Parlementslid Vera Jans (CD&V) naar aanleiding van de Werelddag Autisme op 2 april.
De Autisme Chat werd in 2019 opgericht door de Liga Autisme Vlaanderen en is bedoeld voor mensen met (een vermoeden van) autisme en hun directe netwerk (bv. ouders, broers en zussen, partner...). Zij kunnen op de chat terecht voor alle autismegerelateerde vragen of bezorgdheden.
De chat kreeg vorig jaar een recordaantal oproepen, 2.650 in totaal. In 2021 waren dat er nog 1.615 en in 2020 werden 2.306 gesprekken gestart. Het grote aantal in 2020 komt doordat de openingsuren tijdens de eerste coronagolf werden verdrievoudigd.
Zeven op de 10 gesprekken waren met mensen die autisme hebben. Vooral jongeren tussen 12 en 18 jaar (35 procent) met autisme nemen contact op met de chat. De vragen die ze stellen gaan over zichzelf of anderen begrijpen, maar evengoed begrepen worden. Ook omgaan met de context op school of op het werk is een veelvoorkomend onderwerp.
Daarnaast nemen ook ouders van kinderen, die vermoedelijk autisme hebben of al een diagnose kregen, contact op. Zij chatten het vaakst over het gezin, opvoeding en over school, werk of een andere context. In 2022 waren, over alle gesprekken heen, ongeveer 2 op de 3 gesprekken met een vrouw en ongeveer 1 op de 4 met een man. Een chatgesprek duurt gemiddeld 27 minuten.
"In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hebben mensen met autisme een even rijk gevoelsleven als andere mensen. Toch ervaren ze soms moeilijkheden in het herkennen, verwoorden of gepast reageren. De kopzorgen die daarmee gepaard gaan kunnen ze kwijt bij een van de 50 professionele medewerkers. Dat luisterend oor werkt. Ik wil dan ook iedereen met vragen aanmoedigen om de Autisme Chat te proberen", aldus nog Vlaams parlementslid Vera Jans.