CVA: ziekenhuizen in de wolken met connected ziekenwagens

Als een van de eHealth projecten die weerhouden werden door minister Maggie De Block kon de Zebra Academy zijn Telestroke project ontwikkelen in ziekenwagens van het UZ Brussel, het UZ Antwerpen, UCL Saint-Luc en ULB Erasme.  Op initiatief van neurologen van de VUB en het UZ Brussel moet deze vorm van telegeneeskunde de behandeling van cerebrovasculaire patiënten al verbeteren voordat de patiënt in het ziekenhuis aankomt.

Voor Bastien Ritzen, CEO van Zebra Academy  is het inmiddels tijd voor een eerste bilan. “We konden niet rekenen op de geplande zes maanden voor de ontwikkeling van het totale project, maar toch is de ervaring bijzonder interessant omdat de artsen, die in real time met het systeem werkten, de toegevoegde waarde van onze dienst erkennen: de mogelijke identificatie van een cerebrovasculair accident, ziekenhuisartsen die meteen het dossier van de patiënt kunnen raadplegen, de goede kwaliteit van de video- en audiotools, en meer nog.”  

Dat neemt niet weg dat er op het terrein heel wat uitdagingen zijn. “We moeten onder meer altijd rekening houden met alle technologische componenten, ook van de connected tools, maar dat verloopt goed. We hebben kunnen vaststellen dat de wachtdienst van de telegeneeskunde perfect functioneert, 24 uur op de 24 en zeven dagen op zeven, met zes tweetalige consultants. We deden een twintigtal teleconsultaties, maar het is nog wachten op de follow-up en dus te vroeg om het al over resultaten te hebben”, zegt Bastien Ritzen.

Opleiding  

Om het systeem zo goed mogelijk te gebruiken kregen de artsen een opleiding. “De reacties waren enthousiast. Niet minder dan acht artsen werden opgeleid.”  Zo konden ze patiënten optimaal behandelen. “Wanneer ze een oproep krijgen kunnen de artsen in het systeem van op verschillende plekken: 50% thuis, 45% in het ziekenhuis en 5% op een andere plek via een pc of tablet en een 4G-verbinding.”

Op het terrein, in Brussel, zijn er verschillende ziekenwagens. Er is het PIT, (paramedical intervention team) met een verpleegkundige, het team dat als eerste wordt opgeroepen bij een CVA. Is het PIT op weg naar een andere urgentie, dan wordt een ‘klassieke’ ziekenwagen gestuurd met brandweerlui. “Wij geven hen de nodige opleiding om met onze technologie te werken en om -of afstand- samen te werken met de artsen en met de ziekenhuizen.”

Follow-up

Wat het elektronisch patiëntendossier betreft kan de informatie die ingezameld wordt in de ziekenwagen geïntegreerd worden in het EPD in de vorm van een PDF.  

In het kader van het proefproject wordt terugbetaling voorzien voor alle kosten (telegeneeskunde, artsen, ambulanciers, etc.). “Het Riziv komt tussen voor 138 euro per teleconsultatie”, aldus Ritzen. Inmiddels wordt er nagedacht over structurele terugbetaling. De tijdswinst en het effect daarvan zijn onbetwistbare pluspunten. “Daarbij komen nog de minder hoge kosten voor de ziekenhuisopname, revalidatie en follow-up van de patiënt. En naast de financiële impact, moet men vooral oog hebben voor de menselijke tol die gereduceerd of zelfs vermeden kan worden.”

“Vandaag werken we volop aan de implementatie van projecten met drie ziekenhuizen in Vlaanderen en twee andere ziekenhuizen in Wallonië. Het is geweldig dat er zoveel belangstelling is voor onze ‘tele-oplossing’”, zegt Ritzen.  Ook in het buitenland is er belangstelling voor Zebra Academy. “We hebben al contacten met Luxemburg, Spanje en Nederland.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Eric Van der Hulst

    09 april 2018

    Enkele correcties:
    - De proefprojecten zijn afgelopen op 31/12/2017
    - Het RZIV levert geen terugbetaling, er was een tijdelijk budget voor het proefproject
    - Het project werd maandenlang vertraagd door de verschillende interpretaties van de ethische comités
    - De regel dat een patiënt naar het dichtstbijzijnd ziekenhuis moet worden gebracht is soms in conflict met het meest gepaste ziekenhuis .