Het nieuwe advies van de Hoge Gezondheidsraad (HGR) lijkt elke vorm van alcoholconsumptie aan banden te willen leggen. Dat verklaart de vzw Belgische Brouwers dinsdag in een persbericht. "De nieuwe maatregelen zijn verregaand en brengen de door Unesco erkende Belgische biercultuur ernstig in gevaar."
De Hoge Gezondheidsraad lanceerde een aantal aanbevelingen om de schade van alcohol te beperken. "In feite pleit de Hoge Gezondheidsraad al sinds 2018 voor een verbod op alcoholmarketing en -reclame over de hele lijn. Het is de meest effectieve methode om alcoholgerelateerde schade te beperken", klinkt het bij de HGR.
De Belgische Brouwers vinden dat een totaalverbod op reclame ingaat tegen de unieke diversiteit van Belgische bieren. Een maatregel als deze heeft volgens de vzw verregaande gevolgen. We hebben de pandemie en energiecrisis amper verteerd en nieuwe restricties worden al gesuggereerd, schrijft de vzw Belgische Brouwers in het persbericht.
Ook de de invoering van een wettelijk prijsbeleid zien de Belgische Brouwers niet zitten. "De Raad is voorstander van een minimumprijs per alcoholeenheid. Dit betekent dat er per dosis alcohol (10 gram ethanol) een bodemprijs wordt vastgelegd", meldt de HGR.
Bier in België is door crisissen en kosteninflaties al meer dan 10 procent duurder geworden in het afgelopen jaar. Een minimumprijs voor alcoholhoudende dranken zal de prijs voor consumenten opnieuw aanzienlijk verhogen, meldt de vzw.
> Hoge Gezondheidsraad wijst op belangenconflict alcoholbeleid
Laatste reacties
Marc DE MEULEMEESTER
26 maart 2024Als de nood het hoogst is , is de redding nabij :
Trump , de nieuwe president van den USA en de USSR , steunt INBEV !