De vliegtuigen op Brussels Airport leiden tot sterke hinder bij 220.000 omwonenden. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Bond Beter Leefmilieu (BBL). De kosten van de gezondheidsschade zouden jaarlijks oplopen tot meer dan 1 miljard euro.
Het studiebureau ENV-ISA berekende in opdracht van Bond Beter Leefmilieu hoeveel mensen gezondheidsschade oplopen door de vliegtuigen op Brussels Airport. De studie toont aan dat jaarlijks 220.000 mensen heel sterk gehinderd worden door het lawaai, en dat de slaap van 109.000 omwonenden ernstig verstoord wordt. Ruim 50.000 mensen lopen een sterk verhoogd risico op het ontwikkelen van een te hoge bloeddruk en 2.000 mensen zelfs een sterk verhoogd risico op hartziekten.
Het studiebureau berekende dat de slaapverstoring, bloeddrukproblemen en hartziekten onze maatschappij op jaarbasis minstens 1 miljard euro kosten. Per nachtvlucht betekent dat gemiddeld 36.000 euro aan gezondheidsschade. Volgens BBL is dat nog een onderschatting, aangezien de kosten voor medicatie en hospitalisatie hierin niet zijn opgenomen.
Bond Beter Leefmilieu roept Vlaams minister voor Omgeving Zuhal Demir (N-VA) op om in de nieuwe omgevingsvergunning een bindend pad richting een geluidsarme en CO2-neutrale uitbating op te nemen. "De gezondheid en de levenskwaliteit van de omwonenden moet hierbij centraal staan", zegt de milieuorganisatie.
"Brussels Airport Company beweert zwaar in te zetten op duurzaamheid en de leefbaarheid voor de omwonenden. In praktijk investeren ze voornamelijk in zonnepaneelparken en het elektrificeren van het grondverkeer", zegt Jasper Wouters van Bond Beter Leefmilieu. "Maar dat leidt helemaal niet tot minder vliegtuiglawaai. En van de gedifferentieerde opstijg- en landingsgelden die ze heffen - waarbij luide vliegtuigen meer moeten betalen - is de effectiviteit nog nooit aangetoond."
Actiegroep BurgerForum Luchthavenregio vindt de resultaten verrassend. "Het is een dichtbevolkt gebied, we wisten natuurlijk dat er niet weinig getroffen mensen zouden zijn", zegt Henk Cuypers van BurgerForum Luchthavenregio. "Maar dat de hinder zo'n grote omvang zou aannemen, verwondert ons toch. Dit toont aan dat er effectief een groot probleem is: mensen ervaren stress en kunnen niet voldoende slapen."
BurgerForum Luchthavenregio wil dat de nachtvluchten op de luchthaven van Zaventem verboden worden, of op z'n minst worden afgebouwd. Midden 2024 loopt de milieuvergunning van Brussels Airport af. Brussels Airport zelf heeft al laten weten dat het zijn activiteiten wil uitbreiden.
Kurt Ryon (N-VA), burgemeester van de naburige gemeente Steenokkerzeel, ziet een uitbreiding van het aantal vluchten niet zitten. "Geluidsoverlast is er op dit moment inderdaad, maar dat weet je als je hier komt wonen. We moeten leren samenleven met de luchthaven. Maar een extra uitbreiding kan voor ons niet. Wij krijgen nu ook de overlast van vliegtuigen die aan de grond staan te verwerken."