Website ‘onthoumens.be' in nieuw kleedje

Op de hernieuwde website ‘onthoumens.be’ staat de mens met dementie centraal. Door grote foto’s van mensen met dementie op de voorgrond te plaatsen, gaat de aandacht in eerste plaats naar de persoon met dementie en niet naar de aandoening. De website www.onthoumens.be waarop de sensibiliseringscampagne ‘Vergeet dementie, onthou mens’ staat, kreeg een nieuw kleedje.

Met de nieuwe ‘look and feel’ van de website ‘Vergeet dementie, onthou mens’ staan de MENS en in het bijzonder de mensen met dementie centraal.

Mensen met dementie zijn in de eerste plaats mens. Zoals de sensibiliseringscampagne ‘Vergeet dementie, onthou mens’ de mensen met dementie genuanceerd in beeld wil brengen, trekken de grote foto’s van mensen met dementie op de website alle aandacht naar het mens-zijn en niet enkel naar de aandoening. Een mens met dementie is een persoon met wensen, gevoelens en voorkeuren. De website werd opgebouwd rond de beelden van Albert, Cécile, Christiane, Deborah, Henri, Greet, Irene, Leonie, Maria, Paul, Petra, Rudi, … - mensen met dementie.      

Sensibiliseringscampagne

De website met haar sensibiliseringscampagne ‘Vergeet dementie, onthou mens’ richt zich tot iedereen die dementie bespreekbaar wil maken. De campagne wil vooral het taboe rond dementie doorbreken. Je vindt er beeldmateriaal van personen met dementie en hun mantelzorger, een animatiefilmpje, een folder, posters, … communicatiemateriaal dat het principe‘ Vergeet dementie, onthou mens’ hanteert.

Daarnaast zetten ook getuigenissen van ambassadeurs hun schouders onder de campagne. De ambassadeurs van de campagne zijn bekende en minder bekende Vlamingen die met hun bekendheid of met hun persoonlijke ervaring aandacht voor dementie vragen. Ze tonen aan dat een andere kijk op dementie mogelijk is.

“Een mens met dementie is een persoon zoals jij en ik met een naam en een verhaal. Deze boodschap hebben we vooral willen benadrukken en de ‘mens’ in beeld gebracht,” zegt Gisèle Vidts, communicatieverantwoordelijke Expertisecentrum Dementie Vlaanderen en trekker van de sensibiliseringscampagne ‘Vergeet dementie, onthou mens’. Sven Speybrouck, één van onze ambassadeurs, verwoordt het mooi: “Dementie is maar één aspect van het mens-zijn. Mensen met dementie zijn net zo goed grootouder, fietser, postzegelverzamelaar… én ze hebben dementie.”  

Campagnemateriaal

Iedereen kan meebouwen aan een dementievriendelijke samenleving. Op de website vind je gratis campagnemateriaal -foto’s, filmpjes, folder, posters- dat voor evenementen of initiatieven rond dementie ingezet kan worden. Genuanceerde beeldvorming is hier dan ook de leidraad.

Er bestaat een negatief beeld over dementie. Dat tast de levenskwaliteit van mensen met dementie aan. We willen dat beeld bijstellen door meer genuanceerd en met respect over mensen met dementie communiceren. Dat begint in onze dagelijkse communicatie. We spreken niet van ‘dementen’ of ‘dementerenden’, maar wel van ‘een persoon met dementie’. Dementie benoemen we als ‘aandoening’, niet al ‘ziekte’.

Het campagnemateriaal draagt een genuanceerd beeld van dementie uit. De foto’s die beschikbaar zijn in de fotodatabank hanteren het principe ‘Vergeet dementie, onthou mens’ en volgen het communicatieadvies voor een betere beeldvorming over dementie.

Foto © Evy Raes

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.