Dit portret van Alain Deccache, emeritus hoogleraar Volksgezondheid aan de UCL (Brussel), vormt de gelegenheid voor een volledige update op het vlak van therapeutische educatie van de patiënt, zijn familie en zijn zorgverleners. Therapeutische educatie ontstond eind jaren 1970. Het is niet echt een wetenschappelijke discipline, maar een geheel van multidisciplinaire en multireferentiële praktijken om patiënten en hun naasten inzicht te verschaffen in hun ziekte en hen er goed mee leren om te gaan. Het doel is tot een optimale levenskwaliteit te komen. Dankzij A. Deccache begrijpen we nu de huidige evolutie van de therapeutische educatie en haar perspectieven en vooral, zoals hij benadrukt, het voordeel dat voortvloeit uit de bereidheid om zowel met de patiënten als met de artsen de notie van fouten in het dagelijks naleven van de behandeling te bespreken.
Neuron Vol. 30 Nr. 1
Schrijf u gratis in op onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en nog veel meer ...